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Oggetto:
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Bioethics

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Bioethics

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Academic year 2023/2024

Course ID
NEU0282A
Teacher
Steven Umbrello (Lecturer)
Year
2nd year
Teaching period
Second semester
Type
Related or integrative
Credits/Recognition
2
Course disciplinary sector (SSD)
M-FIL/03 - moral philosophy
Delivery
Formal authority
Language
English
Attendance
Obligatory
Type of examination
Written and oral
Type of learning unit
modulo
Modular course
Bioethics and Philosophy of Mind (NEU0282)
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Sommario del corso

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Course objectives

Biotechnology has enormous potential for improving human health and providing sustainable solutions for providing nutrition, energy and chemicals to society. At the same time, many of these technologies interact with basic processes of life, may affect the personal integrity of individuals, and may have unclear effects on the environment. A problem is that technological innovation and its effects are hard to predict in detail, so decisions will have to be made under uncertainty.
The course aims to develop the students' understanding of ethical aspects that appear when biotechnologies, in particular neurotechnologies, are developed and applied. Students learn a systematic and nuanced way to reason around and to reach well-founded answers to questions regarding how society and individuals should act during the development and application of different technologies. The main emphasis is on the analysis of a number of cases by, among others, theories in normative ethics. Additionally, the course aims at making students aware of laws and rules that regulate biotechnical research and development activities.

La biotecnologia ha un enorme potenziale per migliorare la salute umana e fornire soluzioni sostenibili per fornire nutrizione, energia e sostanze chimiche alla società. Allo stesso tempo, molte di queste tecnologie interagiscono con i processi di base della vita, possono influenzare l'integrità personale degli individui e possono avere effetti poco chiari sull'ambiente. Un problema è che l'innovazione tecnologica ei suoi effetti sono difficili da prevedere in dettaglio, quindi le decisioni dovranno essere prese in condizioni di incertezza.
Il corso si propone di sviluppare la comprensione da parte degli studenti degli aspetti etici che si manifestano quando si sviluppano e si applicano le biotecnologie, in particolare le neurotecnologie. Gli studenti imparano un modo sistematico e sfumato di ragionare e di raggiungere risposte fondate a domande su come la società e gli individui dovrebbero agire durante lo sviluppo e l'applicazione di diverse tecnologie. L'enfasi principale è sull'analisi di un certo numero di casi, tra l'altro, teorie nell'etica normativa. Inoltre, il corso mira a sensibilizzare gli studenti alle leggi e alle norme che regolano le attività di ricerca e sviluppo biotecnologiche.

Oggetto:

Results of learning outcomes

After completion of the course the student should be able to:

• identify and critically discuss ethical issues that occur in neurotechnology, orally and in writing in English;
• adequately apply basic moral philosophical theories and concepts on existing ethical problems;
• assess the validity and relevance of arguments that are used in the debate on ethics and biotechnology, argue for different standpoints and take a position in a well-founded and transparent way;
• account for generally accepted and generic policies and guidelines for research ethics and professional ethics;
• in a nuanced way reflect on her/his professional role from an ethical perspective;
• account for laws, statutes and established routines that regulate experimental and industrial use of biological samples, animals and humans.

Al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di:
• identificare e discutere criticamente questioni etiche che si verificano nelle neurotecnologie, oralmente e per iscritto in inglese;
• applicare adeguatamente teorie e concetti filosofici morali di base su problemi etici esistenti;
• valutare la validità e la pertinenza delle argomentazioni utilizzate nel dibattito su etica e biotecnologie, argomentare punti di vista diversi e prendere posizione in modo fondato e trasparente;
• tenere conto delle politiche e delle linee guida generalmente accettate e generiche per l'etica della ricerca e l'etica professionale;
• riflettere in modo sfumato sul proprio ruolo professionale da una prospettiva etica;
• tenere conto delle leggi, degli statuti e delle routine stabilite che regolano l'uso sperimentale e industriale di campioni biologici, animali e umani.

Oggetto:

Program

Ethics in neurotechnology is, simply put, the study of ethical problems and possibilities that arise during the development and application of neurotechnology. During the course, students develop knowledge regarding what actions society and individuals should take in the prospect of development and implementation of new neurotechnology. By examining the positions that exist in different societal debates about technologies and what they imply, the students practice the formulation of ethical problems, develop standpoints and solutions, and formulate preliminary answers to ethical questions. We use normative theories, e.g. for virtue ethics, consequentialism, and deontological ethics but also tools for analysis of arguments in order to understand and develop ethical reasoning. Ethical problems are specified by using concrete examples from current debates and research areas, e.g. the CRISPR-Cas method for genome editing, brain-computer interface (e.g., Neuralink), and genetic diagnostics.

Issues that will be discussed during the course include:

• distribution of responsibilities between society and individuals;
• engineering ethics and research ethics;
• classical normative ethics, risk ethics and applied ethics;
• fundamental conditions for morality, moral methodology, and argumentation analysis;
• academic honesty and integrity;
• theory of science; science vs. pseudo science;
• laws and regulations for experimental work with humans, animals, environmental samples, pathogenic organisms, genetically modified organisms;
• ethical leadership, e.g. conflict handling, master-suppression techniques, and the role of the engineer in a sustainable working life.

L'etica nelle neurotecnologie è, in parole povere, lo studio dei problemi e delle possibilità etiche che sorgono durante lo sviluppo e l'applicazione delle neurotecnologie. Durante il corso, gli studenti sviluppano conoscenze su quali azioni la società e gli individui dovrebbero intraprendere nella prospettiva dello sviluppo e dell'implementazione di nuove neurotecnologie. Esaminando le posizioni che esistono nei diversi dibattiti sociali sulle tecnologie e su ciò che esse implicano, gli studenti praticano la formulazione di problemi etici, sviluppano punti di vista e soluzioni e formulano risposte preliminari a domande etiche. Usiamo teorie normative, ad es. per virtù etica, consequenzialismo ed etica deontologica ma anche strumenti per l'analisi degli argomenti al fine di comprendere e sviluppare il ragionamento etico. I problemi etici sono specificati utilizzando esempi concreti tratti da dibattiti e aree di ricerca attuali, ad es. il metodo CRISPR-Cas per l'editing del genoma, l'interfaccia cervello-computer (ad es. Neuralink) e la diagnostica genetica.
Gli argomenti che verranno discussi durante il corso includono:
• distribuzione delle responsabilità tra società e individui;
• etica ingegneristica ed etica della ricerca;
• etica normativa classica, etica del rischio ed etica applicata;
• condizioni fondamentali per la moralità, la metodologia morale e l'analisi dell'argomentazione;
• onestà e integrità accademica;
• teoria della scienza; scienza contro pseudo scienza;
• leggi e regolamenti per il lavoro sperimentale con l'uomo, animali, campioni ambientali, organismi patogeni, organismi geneticamente modificati;
• leadership etica, ad es. gestione dei conflitti, tecniche di soppressione dei maestri e ruolo dell'ingegnere in una vita lavorativa sostenibile.

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Course delivery

The course is organized in the form of lectures, seminars and group work.
Most of the practical learning is expected to take place during the seminars, when students discuss specific cases in study groups and develop their analysis and argumentation skills.

Il corso è organizzato in forma di lezioni frontali, seminari e lavori di gruppo.
La maggior parte dell'apprendimento pratico dovrebbe aver luogo durante i seminari, quando gli studenti discutono casi specifici in gruppi di studio e sviluppano le loro capacità di analisi e argomentazione.

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Learning assessment methods

Oral examination or alternatively a written text (1000 words max) on the module’s themes. The evaluation will depend on the following three factors, in a non-exclusive alternative: i) the students' preparation on the module’s themes and their ability to face them critically, ii) their capacity to present such themes, iii) their capacity to ask pertinent and penetrating questions on the programmed texts. This will enable one to test the students' ability both with respect to the learning objectives and with respect to the expected results.

Esame orale o in alternativa testo scritto (1000 parole massimo) sui temi dei modulo La valutazione dipenderà dalla ponderazione dei tre seguenti fattori, in alternativa non esclusiva: i) grado di preparazione e di capacità di affrontare criticamente i temi del modulo ii) capacità di presentazione di tali temi, iii) capacità di porre problemi efficaci e pertinenti sui testi in programma. Questo consentirà di testare le abilità dello studente sia in relazione agli obiettivi formativi sia in relazione ai risultati attesi.

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

Cockton, Gilberti (2004). Value-centred HCI. In Proceedings of the third Nordic conference on Human-computer interaction (pp. 149-160). Tampere, Finland: ACM. https://doi.org/10.1145/1028014.1028038

Friedman, Batya & Hendry, David (2019). Value sensitive design: shaping technology with moral imagination. Cambridge, MA: MIT Press.

Levy, N. (2007). Neuroethics: Challenges for the 21st century. Cambridge University Press.

Lin, P., & Allhoff, F. (2008). Untangling the debate: The ethics of human enhancement. NanoEthics2(3), 251-264.

 

Winner, Langdon (1980). Do artifacts have Politics?. In Daedalus, 109(1), Winter 1980. Reprinted in The Social Shaping of Technology. D. A. MacKenzie and J. Wajcman (Eds.) London: Open University Press.

 

Zollman, Dan (2019). Presentation: How Do I Know If I’m Doing Good? Practicing Ethical Design in a World of Systemic Complexity. Retrieved 2021 April 14 from http://danzollman.com/presentation-how-do-i-know-if-im-doing-good-practicing-ethical-design-in-a-world-of-systemic-complexity



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Last update: 31/08/2023 10:28
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